فرهنگ نامه

فرهنگ نامه بزرگ شهروندی ( مدیریت شهری)

از آنجایی که فرهنگ شهروندی شامل مفاهیم ، قوانین و مباحث مختلفی در حوزه شهری می باشد و هر کدام از این مباحث متولیان تخصصی خود را در حوزه مدیریت شهری داراست و از طرفی گستردگی مباحث شهروندی ، نیاز به تجمیع و همگرایی این مباحث لازم و ضروری به نظر می رسید،لذا اداره توسعه فرهنگ شهروندی با مراجعه به ادارات و سازمان های تخصصی مربوطه کلیه مبانی نظری،قوانین و مقررات و هر انچه دانستن آن برای ارتقاء فرهنگ شهروندی مورد نیازشهروندان است را دریافت کرده و سپس توسط تیم کارشناسی خود گردآوری و تدوین نمود.

  • این فرهنگنامه نه تنها جهت بهره برداری کلیه شهروندان مورد استفاده می باشد،بلکه منبع خوبی جهت بهره برداری هنرمندان،فرهیختگان برای تولیدات حوزه فرهنگ شهروندی است.
  • این فرهنگ نامه شامل مجموعه ۱۲ جلدی از قوانین و مقررات سازمان ها و ادارات در حوزه مدیریت شهری و با موضوعات زیر است:

1- حمل و نقل و ترافیک

۲- پسماند و بازیافت

۳- پارکها و فضای سبز

۴- آتش نشانی و خدمات ایمنی

۵- آسیبهای رسانه ای(فضای تولید و تبادل اطلاعات-فتا)

۶- اورژانس و فوریت های پزشکی

7- اخلاق شهروندی و سلامت روان

۸- ایمنی و کار

۹- بهداشت و سلامت عمومی

۱۰- مصرف بهینه انرژی

۱۱- مدیریت خشم و سلامت روان

۱۲- مدیریت هیجانات و سلامت روان

  • هرکدام از موضوعات فوق شامل تقسیمات زیر است :

۱-معرفی: به معرفی سازمان تخصصی مربوطه می پردازد

۲-تعاریف: شامل توضیح وتعاریف اصطلاحات و کلید واژه ها و کلمات به کار برده شده در فرهنگ نامه مربوطه است

۳-آگاهی: این قسمت شامل مطالبی جهت افزایش آگاهی و ارتقاء فرهنگ و دانش شهروندان می باشد

۴-توصیه ها: مطالبی جهت استفاده کاربردی از فرهنگنامه و باید ها و نبایدهای شهروندی است

۵-قوانین: شامل قوانین شهری مربوط به ادارات تخصصی مربوطه است

۶-محصولات:کلیه محصولات مکتوب،صوتی و تصویری مربوبطه به صورت موضوعی در این قسمت بارگذاری شده است

۷-منابع و ماخذ: منابع و ماخذ مورد استفاده در هر جلد از فرهنگ نامه در این قسمت آورده شده است.

  • با ورود به قسمت موضوعات فرهنگنامه، پس از انتخاب موضوع، با توجه به تقسیم بندی مطالب، اطلاعات مورد نیاز خود را دریافت نمایید.

1- حمل و نقل و ترافیک

یکی از ارکان مدیریت شهری، حوزه معاونت حمل ونقل وترافیک شهری است که عهده دار مدیریت و برنامه ریزی حمل ونقل شهری است دراین قسمت به شناسایی و بررسی سازمان‌های زیر مجموعه حوزه معاونت حمل و نقل و ترافیک شهر اصفهان می‌پردازیم.

2- پسماند و بازیافت

در زندگی روزمره بشر، زائدات مختلفی تولید می شود که می توان آن را به دو دسته کلی پسماند و پساب تقسیم کرد. در این تقسیم بندی، هر نوع ماده جامــد، گاز و مایـعی ( به غیر از فاضلاب) که به طور مســـتقیم یا غیر مستقیم از فعالیت انسان حاصل شده و از نظر تولید کننده، زائد تلقی شود….

3- پارک ها و فضای سبز

سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان رسالت اصلی خویش را برنامه‌ریزی، تحقیق، طراحی، نظارت، آموزش، توانمندسازی منابع انسانی و ارائه خدمات فنی و مهندسی مرتبط در حوزه فضای سبز می داند. این سازمان با اتکاء به منابع انسانی متخصص و کارآزموده، و ارتقاء سطح علمی و فنی آنها….

4- آتش نشانی و خدمات ایمنی

سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان سازمانی است وابسته به شهرداری که دارای شخصیت حقوقی مستقل و استقلال مالی و اداری است و طبق اصول بازرگانی اداره می شود که جهت نیل به اهداف خود اقدام به اجرا موضوعات ذیل با رعایت مقررات موضوعه می نماید…

5- آسیب های رسانه ای(فضای تولید و تبادل اطلاعات)

فناوری اطلاعات و ارتباطات، جامعه جهانی را به طور بنیادین دستخوش تغییر و تحول نموده و در پرتو آن شیوه و سبک زندگی انسانها و روابط اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی آنها را تحت تأثیر خود قرار داده است. در عصر اطلاعات شاهد شکل گیری فضایی هستیم که ….

6- اورژانس و فوریت های پزشکی

بنابر تعریف ماده یک آیین‌نامه اجرایی قانون مجازات خودداری از کمک به مصدومین و رفع مخاطرات جانی مصوب ۵/۳/۱۳۵۴ بیماریها و حوادث اورژانس به مواردی اطلاق می گردند که در صورت عدم ارائه به موقع اقدامات امدادی – درمانی، منجر به صدمات عضوی و یا جانی و نیز مشکلات روانی بیمار می شود.
….

7- اخلاق شهروندی و سلامت روان

همدلی، توانایی درک احساسات و دیدگاه‌های دیگران،خویشتن‌داری قضاوت شخصی در مورد باارزش بودن،ایثار، مدارا، قدرشناسی و احترام به دیگران،توانایی یا پیامد سازگاری موفقیت آمیز با شرایط تهدید کننده،احساسی مثبت از ارج نهادن و اعتنا به فرد یا گروه….

8- ایمنی و کار

سیاست گذاری، برنامه ریزی، راهبری، پایش و نظارت به منظور تنظیم روابط کار مبتنی بر رعایت اصل سه جانبه گرایی، حفظ و صیانت از نیروی کار، توسعه و توانمندسازی تعاونی ها، ایجاد تعادل در بازار کار و حمایت از پایدار سازی مشاغل و برقراری عدالت اجتماعی…..

9- بهداشت و سلامت عمومی

بهداشت‌ روان حالتی از رفاه است که در آن فرد توانایی هایش را باز می شناسد و قادر است با استرس‌های معمول زندگی مدارا کند، از نظر شغلی مفید و سازنده باشد، برای اجتماع خود نقشی ایفا کند و با دیگران مشارکت و همکاری داشته باشد. به طور کلی بهداشت روان…

10- مصرف بهینه انرژی (برق)

نقش شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان با توجه به تأمین برق مطمئن برای یک میلیون و دویست هزار مشترک بویژه در شهری که تحت عنوان پایتخت فرهنگ تمدن ایران اسلامی در کشور جلوه گری می کند بر کسی پوشیده نیست آن هم هنگامی که سیمای….

11- مدیریت خشم و سلامت روان

خشم یا عصبانیت وضعیتی روانی ‌است که درگستره آزردگی اندک تا غضب شدید می‌گنجد. معلول‌های فیزیکی خشم شامل، تند شدن ضربان قلب افزیش فشار خون و میزان آدرنالین در خون است. از دید عده‌ای، خشم بخشی از واکنش مغز به بیمناکی اش از درد است.

12- مدیریت هیجانات و سلامت روان

یکی از مهارت های زندگی، مقابله و برخورد موثر با هیجان ها می باشد. همه ما در طول روزها و هفته ها احساسات مختلفی رو تجربه می کنیم. گاهی خوشحالیم، گاهی ناراحت، مواقعی عصبانی هستیم، گاهی می ترسیم و گاه متعجب می شویم.