بهداشت و سلامت عمومی

شناسنامه

فرهنگنامه شهروندی (۹): بهداشت و سلامت عمومی

تهیه شده در اداره توسعه فرهنگ شهروندی

گردآورندگان:

زیرنظر: مرتضی رشیدی معاون اجتماعی و شهروندی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان

مدیر پروژه : احمد رضایی دارافشانی رییس اداره توسعه فرهنگ شهروندی

مسئول هماهنگی: وجیهه جعفری کارشناس پژوهش و آموزش اداره توسعه فرهنگ شهروندی

تدوین: سعید معتمدی-سمیرا مختاری

با همکاری:

دکتر مرضیه فرشاد: مدیر کل بهزیستی استان اصفهان

محمد رضا عسگریان زاده: مدیر روابط عمومی بهزیستی استان اصفهان

مهری فروغی: کارشناس روابط عمومی بهزیستی استان اصفهان

ویراست اول: پاییز و زمستان ۹۷

معرفی

تاریخچه:

سازمان بهزیستی کشور از مهمترین نهادهای حمایتی دولتی است که از طریق بودجه عمومی به افراد معلول و محروم جامعه کمک می‌نماید. پس از پیروزی انقلاب، سازمان بهزیستی کشور از ادغام سازمان‌های خیریه و حمایتی که در این بخش فعالیت می‌کردند، آغاز به کار کرد.

پس از بررسی و مطالعات شهید دکتر محمد علی فیاض‌بخش، سازمان بهزیستی کشور به موجب لایحه قانونی مورخ ۲۴/۴/۱۳۵۹ و در جهت تحقق مفاد اصول سوم، بیست‌ویکم و بیست‌ونهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، از ادغام ۱۶ سازمان، نهاد، موسسه و انجمن تشکیل شد تا با اتخاذ تدابیر و ارائه خدمات و حمایت‌های غیربیمه‌ای با حفظ ارزش‌ها و کرامت والای انسانی و تکیه بر مشارکت‌های مردم و همکاری نزدیک سازمان‌های ذیربط، در جهت گسترش خدمات توانبخشی، حمایتی، بازپروری و پیشگیری از معلولیت‌ها و آسیب‌های اجتماعی و کمک به تأمین حداقل نیازهای اساسی گروه‌های کم درآمد، اقدام نماید.

در تیرماه سال ۱۳۸۳ بر اساس قانون ساختار وزارت رفاه و تأمین اجتماعی سازمان بهزیستی کشور به همراه سازمان های تأمین اجتماعی و بیمه خدمات درمانی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش منفک و به زیر مجموعه وزارت رفاه و تأمین اجتماعی ملحق شد……

تعاریف

تعریف سلامت و بهداشت روان

سلامت را به دو روش می‌توان تعریف کرد. طبق تعریف منفی، ‌سلامت عبارت از فقدان بیماری و طبق تعریف مثبت، سلامت با ارتقاء بهداشت مرتبط است.

حتی در افراد سالم سلامت سطوح مختلفی دارد. بهداشت روان نیز چیزی فراتر از فقدان یا نبود بیماری روانی است. بعد مثبت بهداشت روان که سازمان بهداشت جهانی نیز روی آن تکیه دارد، در تعریف سلامتی لحاظ شده است.

سلامتی یک حالت رفاه جسمی، روانی و اجتماعی است نه فقط فقدان بیماری و ناتوانی. “سازمان بهداشت جهانی” همچنین تأکید دارد که هیچ یک از موارد فوق بر دیگری برتری ندارد.

براساس تعریف فوق سلامت روان به عنوان عامل مهمی در سلامتی شامل آسایش ذهنی، احساس خود توانمندی،‌ خود مختاری، کفایت، درک همبستگی بین نسلی و شناخت توانایی خود در محقق ساختن ظرفیت‌های عقلی و هیجانی خویش است.

به عبارت دیگر می‌توان گفت بهداشت‌روان حالتی از رفاه است که در آن فرد توانایی‌هایش را باز می شناسد و قادر است با استرس‌های معمول زندگی مدارا کند، از نظر شغلی مفید و سازنده باشد، برای اجتماع خود نقشی ایفا کند و با دیگران مشارکت و همکاری داشته باشد. به طور کلی بهداشت روان به همه افراد مربوط است نه فقط به کسانی که از بیماری روانی رنج می برند…………

آگاهی

حوزه امور توسعه و پیشگیری

دفتر پیشگیری و امور اعتیاد

دفتر پیشگیری و امور اعتیاد در چهار حیطه زیر فعالیت دارد:

پیشگیری اولیه از اعتیاد

درمان و بازتوانی اعتیاد

کاهش آسیب

همکاری های بین بخشی

پیشگیری اولیه از اعتیاد :در این سطح از پیشگیری از استراتژی گوناگونی استفاده می‌شود که عبارتند از:

انتشاراطلاعات : دراین استراتژی تلاش می شود با افزایش اطلاعات مردم نسبت به عوارض و پیامدهای مصرف موادمخدر وروانگردان، خطر بروز و شیوع مواد در جامعه را کاهش داد. انتشار اطلاعات به صورت کتاب، نمایشگاه، پوستر، بروشور و…….می‌باشد.

توصیه ها

توصیه اختلال تلفظ در گفتار کودکان

اگر کودک شما در تلفظ برخی صداهای زبان فارسی و در گفتار خود دچار مشکل می باشد، ضروری است که به نکات زیر به دقت توجه نمائید:

۱. برای اطمینان از وضعیت شنوایی کودک خود به یک متخصص شنوایی شناس مراجعه کنید تا تست های مربوطه انجام شود.

۲. اگر وضعیت زبان و لبهای کودک شما غیرطبیعی و شل به نظر می رسد، اگر آبریزش از دهان دارد یا در جویدن برخی مواد غذایی مشکل دارد ضروری است که به یک متخصص گفتار درمانی مراجعه نمایید.

۳. چنانچه فرم دندانها یافک کودک شما غیرطبیعی به نظر می رسد به یک ارتودنتیست مراجعه کنید و از وی مشاوره بخواهید…………..

قوانین

دستوالعمل استانداردسازی تابلو سردرب واحدهای دولتی و غیردولتی سازمان بهزیستی

نظر به اینکه سازمان بهزیستی کشور علاوه بر حوزه های ستادی ، استانی و شهرستانی دارای واحدهای(مجتمع ها و مراکز) خدماتی است که وظایف حاکمیتی ( غیر قابل واگذاری )سازمان را در بخش دولتی عهده دار بوده و نیز بر اساس ماده ۲۶ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب ۲۷/۱۱/۸۰ مجلس شورای اسلامی وظیفه صدور پروانه فعالیت برای فعالیتهای ۱۳ گانه مندرج در قانون مذکور در قالب بخش غیردولتی بر عهده این سازمان می باشد فلذا دستورالعمل پیش رو بمنظور اعمال وحدت رویه و معرفی واحدهای خدماتی سازمان به مخاطبین و آحاد جامعه در قالب الگویی واحد و بمنظور همگون سازی تابلو سردرب مراکز دولتی و واحدهای غیردولتی تحت نظارت سازمان در ۴ ماده تدوین و در کلیه موسسات و واحدهای اجرایی مندرج در ماده ۲ لازم الاجرا است…..