پارکها و فضای سبز

شناسنامه

فرهنگنامه شهروندی (۳): پارکها و فضای سبز

تهیه شده در اداره توسعه فرهنگ شهروندی

گردآورندگان:

زیرنظر: مرتضی رشیدی معاون اجتماعی و شهروندی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان

مدیر پروژه : احمد رضایی دارافشانی رییس اداره توسعه فرهنگ شهروندی

مسئول هماهنگی: وجیهه جعفری کارشناس پژوهش و آموزش اداره توسعه فرهنگ شهروندی

تدوین: سعید معتمدی-سمیرا مختاری

با همکاری:

دکتر فروغ مرتضائی نژاد: مدیر عامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری اصفهان

مجید افشاری:معاون فنی اجرائی سازمان پارکها و فضای سبز

مسعود مظاهری: رئیس اداره تحقیقات،آموزش، ترویج و مشارکت های مردمی سازمان پارکها و فضای سبز

اعظم شریفی: مسئول روابط عمومی سازمان پارکها

مریم حجتی: کارشناس ارشد باغبانی سازمان پارکها

محمدعلی  شریعتی: کارشناس ارزیابی عملکرد سازمان پارکها و فضای سبز

ویراست اول: پاییز و زمستان ۹۷

معرفی

معرفی

سازمان پارکها و فضای سبز اصفهان با هدف ایجاد و توسعه کمی و کیفی فضای سبز پایدار و متنوع در سال ۱۳۶۶ تأسیس و به منظور بهینه نمودن امور، تصمیمات و برنامه های متخذه با بکارگیری و استخدام کارشناسان متعددی در سطح لیسانس و فوق لیسانس در زمینه های تخصصی مهندسی کشاورزی شامل گرایش های باغبانی، خاکشناسی، جنگل و مرتع، زراعت، آبیاری، گیاهپزشکی و همچنین سایر تخصص های مرتبط در این راستا شروع بکار نموده و با ایجاد واحدها و مدیریت های فضای سبز در سطح مناطق شهرداری اصفهان و تصدی این مجموعه ها توسط متخصصین امر همراه با آموزش پرسنل مربوطه مبادرت به احداث و نگهداری عرصه های فضای سبز مختلف تحت عنوان پارک شهری، پارک محلی، کمربند سبز اصفهان، باغ گلها و بسیاری از طرح های دیگر در زمینه توسعه و نظارت عالی بر نگهداری فضای سبز، توسعه و تجهیز شبکه های آبیاری تحت فشار، تولید گونه های گیاهی زینتی جهت کاشت در سطح فضای سبز، ساماندهی انهار منشعب از زاینده رود، طرح و برنامه ریزی، طراحی فضای سبز، آموزش و تحقیقات، کلینیک گیاهپزشکی و آب و خاک همت گمارده و توانسته است فضای سبز شهر اصفهان را از نظر کمی و کیفی به طور محسوسی ارتقاء دهد.

این سازمان علیرغم وجود محدودیت های اقلیمی و فیزیکی مصمم است تا براساس رسالت، اهداف و استراتژی تعریف شده خود محیطی متنوع همراه با شاخص های کیفی و کمی جهت استفاده مردم اعم از شهروند و غیره در فصول مختلف مهیا نموده و بر روند توسعه شهری در ابعاد صنعتی و شهرسازی و عمرانی تاثیرگذار باشد.

همچنین با توجه به اهمیت تحقیقات و آموزش به عنوان یک امر زیربنائی و الزامی جهت توسعه در محورهای مختلف شهری و به منظور شناخت کلیه عوامل اعم از محدودیت ها و قابلیت ها، سازمان پارکها و فضای سبز از ابتدای سال ۱۳۸۰ وظایف و اهداف خود را بر پایه نظارت و تحقیقات تسری بخشیده و در حال حاضر از تجربیات عظیم خود را در زمینه های تحقیقاتی و نظارتی استفاده و استانداردهای لازم را جهت حفظ و نگهداری و توسعه فضای سبز اعمال می نماید.

تعاریف

چشم انداز سازمان پارکها و فضای سبز

سازمانی برخوردار از نظام برنامه‌ریزی هدفمند و کارا با اتکا به منابع انسانی توانمند به منظور دستیابی شهر اصفهان به فضای سبز جذاب، متنوع و پایدار با توزیع متوازن

بیانیه مأموریت سازمان پارکها و فضای سبز

سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهردارِی اصفهان رسالت اصلی خویش را برنامه‌ریزی، تحقیق، طراحی، نظارت، آموزش، توانمندسازی منابع انسانی و ارائه خدمات فنی و مهندسی مرتبط در حوزه فضای سبز می داند. این سازمان با اتکاء به منابع انسانی متخصص و کارآزموده، و ارتقاء سطح علمی و فنی آنها، تلاش خود را برای دستیابی به فضای سبز پایدار، متوازن و متناسب با نیازهای روز کلان شهر اصفهان به‌ عمل می‌آورد. همچنین سازمان در راستای افزایش توانمندی‌ها و قابلیت‌های خود، از دانشگاهها و مراکز علمی- تحقیقاتی بهره می‌برد.

آگاهی

نشیمن شهری (Urban Seating)

  • پیکره یا سطح افقی متناسب از سطح زمین است که در محیط عمومی شهر برای نشستن مورد استفاده قرار می گیرد. هدف از نشستن، معمولا رفع خستگی، گذراندن اوقات فراغت، ارتباط اجتماعی و لذت بردن از چشم انداز اطراف است. نیمکت ها و سطوح نشیمن برای استفاده چند نفره ساخته می شوند. با توجه به سرو کار داشتن گروه های مختلف مانند کودک، بزرگسال، کهنسال، معلول و … طرح نشیمن باید از جامعیت کافی برای خدمات رسانی مناسب برخوردار باشد.
  • سطوح نشیمن به عنوان یک عامل بصری، در صورت طراحی صحیح و رعایت الگوهای شهری و استانداردها می تواند در ارتقاء کیفیت بصری، زیبایی محیط و رضایت شهروندان بسیار مؤثر باشد. نشیمن هایی که در مکان های کم رفت و آمد و در مجاورت مناظر قرار می گیرند نیاز بیشتری به راحت بودن دارند و آنها که برای نشستن های کوتاه مدت مورد استفاده قرار می گیرند می تواند ساده تر بوده و از انعطاف پذیری بیشتری در فرم و طرح برخوردار باشد.

توصیه

نظام نامه پارک ها

شایسته است شهروندان محترم به منظور احترام به طبیعت و حفظ آن و نیز احترام به حقوق سایر شهروندان، به هنگام استفاده از پارکها و فضای سبز موارد ذیل را رعایت نمایند:

  • شئونات اسلامی را رعایت نمائید.
  • ورود موتورسیکلت به محوطه پارک ممنوع می باشد.
  • استقرار هرنوع خیمه و چادر و خوابیدن در تمامی پارکها و فضاهای سبز و معابر ممنوع می باشد.
  • تکدی گری، دست فروشی و هر نوع سد معبر در پارک ممنوع می باشد.
  • هرنوع پخت و پز در پارک ممنوع می باشد.
  • آسیب رساندن به فضای سبز، مبلمان پارکی، تأسیسات و اسباب بازی های پارک ممنوع می باشد.
  • مراعات نظافت پارکها الزامی است.
  • بازی داخل فضای سبز و معابر پارکها ممنوع است.

قوانین

  • قانون حفظ و گسترش فضای سبز در شهرها )این مطلب به صورت لینک به سایت سازمان باشد.)

محصولات

 کتابها و نشریات تخصصی سازمان پارکها

۱ – کتاب ها

  • شهرداری ها در آئینه قوانین و مقررات فضای سبز

نویسنده : امیر امامی فر- فرامرز عطریان

به سفارش سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری اصفهان

مقدمه کتاب

از لوازم و خصوصیات اصلی حاکمیت قانون در هر جامعه ای وجود قوانینی شفاف و عادلانه است تا با آگاهی شهروندان و مسؤولین از وظایف و اختیارات خود و اجرای صحیح آن، عدالت در جامعه ایجاد و حقوق ذیحقان استیفا شود. نیل به این مطلوب همکاری تمامی دست اندرکاران و حقوقدانان را می طلبد تا با یاری قانونگذار، مقدمات این مهم را فراهم آورند.

موضوع محیط زیست از مسائل مهم و اساسی جامعه انسانی و به عنوان میراث مشترک بشریت از جایگاه ویژه ای برخوردار است که اگر قوانین و مقررات جامع و کاملی همراه با مجریان دلسوز و کارآمد وجود نداشته باشد دستخوش سودجویی ها یا غفلت های برخی از افراد قرار گرفته و به تدریج منجر به محرومیت جامعه انسانی از فواید انکار ناپذیر محیط زیست پاک و سالم خواهد شد.

منابع و ماخذ

  • ایده های نو در منظر شهری
  • نشیمن شهری (Urban Seating) منبع :چکیده ای از سری ضوابط آشنایی با طرح مطالعاتی ساماندهی مبلمان و فضای شهری مربوط به زیباسازی شهری و کیفیت محیط، سید رضا لاهیجی
  • زمین بازی کودکان (Playground)منبع : چکیده ای از سری ضوابط آشنایی با طرح مطالعاتی ساماندهی مبلمان و فضای شهری مربوط به زیباسازی شهری و کیفیت محیط، سید رضا لاهیجی