حمل و نقل و ترافیک

شناسنامه

فرهنگنامه شهروندی (۱): حمل و نقل و ترافیک

تهیه شده در اداره توسعه فرهنگ شهروندی

گردآورندگان:

—زیرنظر:مرتضی رشیدی معاون اجتماعی و شهروندی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان

— مدیر پروژه : احمد رضایی دارافشانی رییس اداره توسعه فرهنگ شهروندی

—  مسئول هماهنگی: وجیهه جعفری کارشناس پژوهش و آموزش اداره توسعه فرهنگ شهروندی

— تدوین: سعید معتمدی-سمیرا مختاری

با همکاری:

— مهندس علیرضا صلواتی:معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان

— قدرت افتخاری :مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی

— هادی منوچهری: مدیر عامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی

— محمدرضا بنکدار هاشمی: مدیر عامل سازمان قطار شهری

— مهندس علیرضا فاتحی: مدیر عامل شرکت مترو منطقه اصفهان

— عباس محبوبی: مدیر عامل سازمان پایانه های مسافر بری

— مجید طهماسبی:رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل و بار

— علیرضا خاکسار:رئیس اداره آموزش معاونت حمل و نقل و ترافیک

— طیبه آقاها:کارشناس مسئول هماهنگی امور مناطق معاونت حمل و نقل و ترافیک

— نرگس یالوردی:کارشناس اداره آموزش معاونت حمل و نقل و ترافیک

ویراست اول: پاییز و زمستان ۹۷

معرفی

معرفی:

در برنامه‌ریزی های کلان هر جامعه‌ای، حمل و نقل یکی از مولفه‌های مهم آن به شمار می رود و بسیاری از اندیشمندان علوم اقتصادی و اجتماعی این بخش را عامل محرک و شاخص در توسعه یافتگی جوامع بشری تلقـی می نمایند. حمل و نقل مانندبسیاری دیگر از فعالیت‌های اقتصادی به زیرساخت گسترده نیاز دارد و بر توسعه و رفاه جامعه موثر است. این بخش دربرگیرنده فعالیت‌هایی است که به شکلی گسترده در تمامی زمینه‌های تولید، توزیع و مصرف کالا و خدمات جریان داشته و درمجموعه فعالیت‌های اقتصادی نقش غیر قابل انکاری بر عهده دارد. هنگامی‌که سیستم‌های حمل و نقل کارا باشند مزایا و فرصت‌های اجتماعی و اقتصادی فراهم می‌آورند که در نهایت به اثرات فزاینده مثبت نظیر دسترسی بهتر به بازارها و اشتغال وسرمایه‌گذاری بیشتر منجر می‌شوند.

یکی از ارکان مدیریت شهری حوزه معاونت حمل ونقل وترافیک شهری است که عهده دار مدیریت و برنامه ریزی حمل ونقل  شهری است دراین قسمت به شناسایی و بررسی سازمان‌های زیر مجموعه حوزه معاونت حمل و نقل و ترافیک شهر اصفهان می‌پردازیم.

سازمان‌های زیر مجموعه حوزه معاونت حمل و نقل و ترافیک شهر:

  • شرکت مترو اصفهان
  • سازمان قطار شهری
  • شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان
  • سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی
  • مدیریت و کنترل ترافیک
  • سازمان پایانه‌های مسافربری
  • سازمان حمل ونقل بار

تعاریف: شرکت مترو/ سازمان قطار شهری/شرکت اتوبوسرانی/سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی/مدیریت و کنترل ترافیک/سازمان پایانه های مسافربری/سازمان حمل و نقل و بار

  • پیدایش تفکر ایجاد قطار شهری در اصفهان به زمان احداث ذوب آهن در دهه ۱۳۴۰ باز می گردد که برای اولین بار احداث این مسیر از طرف مشاور خارجی از فرودگاه بین المللی اصفهان به فولاد شهر و ذوب آهن مطرح شد که هیچگاه به مرحله اجرا در نیامد.
  • در سال ۱۳۵۵ توسط مشاور خارجی ، مطالعات جامع حمل و نقل شهر اصفهان انجام و پیشنهاد شبکه مترو سبک و اتوبوس ارائه گردید که آن هم ادامه نیافت.
  • بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی، در سال ۱۳۵۹ با توجه به مطالعات جامع حمل و نقل که توسط سازمان برنامه و بودجه استان انجام شده بود و بر اساس نیاز شهر اصفهان و درخواست استانداری به مدت یکسال مشاور خارجی عهده دار انجام مطالعات متروی اصفهان گردید و پس از آن شبکه تراموای اصفهان مطرح شد.

آگاهی های: شرکت مترو/ سازمان قطار شهری/شرکت اتوبوسرانی/سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی/مدیریت و کنترل ترافیک/سازمان پایانه های مسافربری/سازمان حمل و نقل و بار

فرهنگ استفاده از مترو

  • استفاده صحیح از وسایل، امکانات و تجهیزات عمومی نشان دهنده وجود فرهنگ صحیح در میان مردم یک جامعه است. تمیزی واگنها، رعایت حال مسافران، توجه به علائم هشدار، رعایت قوانین و موازین حاکم در مترو و … همگی نشان دهنده آن است که مردم آموخته‌اند چگونه از یک فناوری استفاده صحیح و درست کنند. یکی از مواردی از این دست فرهنگ استفاده از مترو در سفرهای درون شهری است. شاید امروزه کمتر کسی باشد که در پایتخت زندگی کرده باشد اما از مترو این وسیله نقلیه پر طرفدار استفاده نکرده باشد. مترو پس از راه اندازی و بهره برداری توانست حجم زیادی از مسافران را در سطح شهر جابجا کند و با این کار از میزان قابل توجهی از ترافیک درون شهری کاسته است.

توصیه های: سازمان قطار شهری/شرکت مترو/ سازمان پایانه های مسافربری

  • یکی از مواردی که مسافران مترو باید رعایت کنند حفظ فاصله قانونی از مسیر گذر قطارهاست. متاسفانه برخی به رغم تذکرات کارکنان مترو، از خط قرمز سکوها عبور میکنند و در لبه مسیر حرکت قطار می ایستند. در این حالت ممکن است به دلیل ازدحام جمعیت و یا کوچکترین بی احتیاطی یا سر خوردن پای مسافر، حوادث ناگواری اتفاق بیفتد و کسی جز مسافر خاطی جوابگوی این بی احتیاطی نخواهد بود.
  • مورد دیگر دویدن به سمت درهای نیمه بسته مترو و جلوگیری از حرکت بموقع قطار است. در این صورت مسافر محترم به زعم خود می‌خواهد سریعتر به مقصد خود برسد غافل از آنکه این حرکت وی موجب ایجاد اختلال در مسیر حرکت قطارها و دیر رسیدن شمار زیادی از مسافران خواهد شد.

قوانین: سازمان تاکسیرانی/سازمان حمل و نقل بار

ماده۱ـ کلیه رانندگان، سرنشینان وسایل نقلیه، متصدیان حمل و نقل زمینی، عابرین پیاده و فعالان درحوزه حمل و نقل و عبور و مرور مشمول این قانون میباشند.

ماده۲ـ به افسران کادر و پیمانی مورد وثوق راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران که برای تشخیص تخلفات مربوط به حمل و نقل و عبور و مرور تعیین شده و آموزش لازم را دیده اند اجازه داده می شود، تخلفات مربوطه را وفق قانون تشخیص داده و قبض جریمه صادر نمایند.

تبصره۱ـ نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران برای مدت حداکثر ده‌سال می تواند به درجه داران کادر مورد وثوق راهنمایی و رانندگی که دارای دیپلم کامل متوسطه و گواهینامه رانندگی و نیز ده سال سابقه خدمت متوالی در راهنمایی و رانندگی بوده و آموزش لازم را دیده باشند اختیارات و وظایف مندرج در این ماده را از لحاظ تشخیص تخلف و صدور قبض جریمه تفویض نماید و در موارد خاص و ضروری از افسران کادر و پیمانی سایر بخشهای نیروی انتظامی که آموزش لازم را دیده اند استفاده نماید.

منابع و ماخذ

  • سایت شرکت مترو منطقه اصفهان
  • سایت سازمان قطار شهری
  • سایت شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان
  • سایت سازمان تاکسیرانی
  • سایت سازمان پایانه های مسافربری اصفهان
  • سایت سازمان حمل و نقل بار
  • امور اداری شرکت مترو منطقه اصفهان
  • بروشور استفاده صحیح از مترو